یک وبلاگ فرهنگی درباره موضوعات فرهنگی
تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن ها بر کودکان
دو شنبه 13 مرداد 1399 ساعت 17:19 | بازدید : 124 | نویسنده : بهار | ( نظرات )

کارتون ها و انیمیشن ها، خواسته یا ناخواسته بخش قابل توجهی از تفریح و سرگرمی کودکان امروزی را شامل می شوند. کمترین کودکی را ممکن است سراغ داشته باشید که علاقه ای به تماشای انیمیشن ها نداشته باشد. والدین همواره دچار این دغدغه ذهنی هستند که آیا تماشای کارتون و انیمیشن به ویژه از لحاظ اشاعه خشونت، تاثیر مخربی بر ترتیب کودکان و نوجوانان نخواهد داشت؟

 


تاثیر انیمیشن ها بر شخصیت کودک
همان طور که می دانیم شخصیت کودک در سنین زیر شانزده سال در حال شکل گیری و تثبیت است. در همین مرحله است که انیمیشن ها می توانند نقش بسیار پر اهمیتی را در رشد شخصیت و یا حتی ایجاد آسیب های شخصیتی ایفا نمایند. به همین لحاظ است که والدین می بایست در خصوص انتخاب انیمیشن هایی که فرزندشان تماشا می کند توجه کافی را مبذول کنند. زیرا کودکان در این سنین به طور مستقل توانایی تشخیص موضوعات مثبت و منفی را ندارند و برای تاثیرگیری از الگوهای فرهنگی نیاز به مداخله پدر و مادر دارند.


فرهنگ در انیمیشن
مسئله مهم دیگر این است که انیمیشن ها در فرهنگ های متفاوتی ساخته می شوند و کارتون و انیمیشن ساخته شده در یک کشور می تواند برای کودکانی از یک فرهنگ دیگر مناسبت نداشته باشند. بنابراین باز هم والدین هستند که می بایست مسئولیت انتخاب خوراک فرهنگی مناسب برای فرزندشان را بر عهده داشته باشند.


خشونت در رسانه
موضوع اساسی دیگر وجود محتوای خشن در برخی انیمیشن های و سریال ها است. در مواردی که از سوی پدر و مادر نظارتی بر محتوای انیمیشن ها وجود ندارد، کارتون هایی که محتوای خشونت باری دارند می توانند سبب ایجاد روحیه خشونت بیش از حد در کودکان و نوجوانان شوند و وظیفه بررسی این آثار از این جنبه نیز بر عهده والدین کودک و نوجوان است.

راه حل چیست
عملکرد آگاهانه والدین در چنین مواردی می تواند به آموزش صحیح کودک کمک کند و راه بر یادگیری آموزه های غیراخلاقی ببندد. بهترین نگرش از سوی والدین است که فرزندشان را در تماشای انیمیشن و کارتون همراهی کنند. در چنین مواردی فرصت مناسبی ایجاد می شود تا پدر و مادر درباره شخصیت های کارتون و داستان آن با فرزندشان گفتگو کنند و در مواردی که صحنه های خشونت بار یا رعب آور وجود دارد، با کودکشان درباره غیرواقعی بودن این صحنه ها صحبت کنند.
نظر شما چیست؟ به نظر شما برای کاهش تاثیرات منفی و افزایش اثر آموزندگی تولیدات رسانه ای بر کودکان و نوجوانان چه باید کرد؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان فرهنگی و آدرس farhangii.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 10
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 70
:: بازدید سال : 103
:: بازدید کلی : 581